Annex 1

Justificació de la necessitat seleccionada

La incorporació dels infants a l'escola bressol o llars d'infants, suposa un canvi molt important en les vides de les famílies i una base educativa per l'infant. És per l'infant la primera sortida de l'àmbit familiar i, per tant, un allunyament dels models de referència. Fins i tot als nens i nenes que ja han assistit amb anterioritat a la escola bressol o llar d’infants, els exigeix un esforç d'adaptació a uns espais, ritmes, rutines, companys i adults amb els que hauran d'establir noves relacions.

Per tant a l'hora de planificar el període d'adaptació cal guiar-se per dos criteris fonamentals: realisme i flexibilitat que permetran adaptar-se a les característiques personals i familiars dels alumnes facilitant una integració més idònia i amable. I no tan sols els infants són els únics implicats en aquest procés, la família i l'escola inicien també una relació, i és molt important, que aquesta relació arribi a una bona entesa, per tal de garantir la seguretat i l'estabilitat afectiva dels infants, tan necessària per al seu aprenentatge i desenvolupament.

Per aquesta raó, proposem una programació on es demana la participació activa de les famílies durant el procés d’adaptació, donant temps als infants, famílies i educadors, per a sentir-se més desinhibits i confiats amb els altres.

Tanmateix gairebé la totalitat de les necessitats detectades amb anterioritat per totes les membres del grup, han coincidit envers la seguretat i l'estat emocional dels infants.
 
Conscienciar als pares de la importància que té el període d'adaptació dels seu fills a la Llar.
  • La manca d'educadores durant aquest període.
  • Treballar la separació dels infants i els seus pares, després de les vacances i el inici de curs.
  • Preparar als pares per aconseguir una bona manera de deixar als seus fills a la acollida.
  • Preparar als infants a l'hora de dinar, perquè sàpiguen què han de menjar, de quina forma i com respectar als companys.
  • Regularitat en l'assistència de l’Infant a la Llar.
  • La puntualitat en la recollida de l’Infant de la Llar.
  • Establir relacions de confiança i coneixement entre família-Llar.
  • La importància de la participació de les famílies en referència a l'assistència i l'adaptació de les activitats i espais per part de la Llar.
  • Treballar la inseguretat emocional de l’Infant oferint un acompanyament individualitzat tant per l’Infant com per les famílies.

Després de debatre entre totes aquestes necessitats, la següent frase expressa en conjunt el que creiem més important.


La importància de la participació i la implicació de les famílies en l'acompanyament dels infants durant el període d'adaptació.

Amb el nostre projecte, volem donar resposta a aquesta necessitat, on es portaran a terme tota una sèrie d'activitats, objectius, denominacions, reunions familiars, etc., les quals estaran programades per explicitar amb els infants junt a les seves famílies en les primeres setmanes, fins que progressivament els infants, es trobin més segurs i comencin a crear vincles afectius amb les educadores i els seus companys de l’aula.