Atenció a la diversitat

Dins del nivell d’educació infantil, és on juga un paper molt important el tractament de la diversitat. Partint de la base que cada infant és diferent com a persona, la pràctica educativa s’ha d’organitzar tenint en compte els elements bàsics d’una pedagogia de la diversitat: flexibilització en l’organització, diversificació de situacions d’aprenentatge, adequació de materials...

Per això, tant el projecte educatiu com les programacions didàctiques han de ser flexibles, per tal de que permetin portar a terme concrecions individuals i ajustades a les característiques, als ritmes de desenvolupament i a les singularitats de cada infant.

Per dur a terme a la pràctica la diversitat com a tal, a l’aula es preveuen activitats en: racons, tallers, petit grup, entre altres coses, que permeten l’atenció més individual, ampliant o reforçant els aprenentatges segons sigui més convenient.

Les mesures d’atenció a la diversitat que tindrem en compte en el nostre projecte són:

  • Proposar objectius d’aprenentatge a diferents nivells i ritmes.
  • Prioritzar els continguts procedimentals.
  • Programar activitats amb la utilització de diferents llenguatges, ritmes i estils d’aprenentatge i en diferents espais i amb diferents tipus de recursos.
  • Utilitzar materials variats per a diferents ritmes, nivells i interessos.
  • Coordinar els equips docents amb d'altres equips professionals a l'hora d'intervenir i tractar la diversitat, i tenint en compte les necessitats de tots i cadascun dels infants.
  • Fer el seguiment del procés d’ensenyament- aprenentatge dels alumnes.
  • Utilitzar metodologies diverses com el treball per projectes, el treball cooperatiu, el treball individualitzat, etc., metodologies totes elles que faciliten l’atenció a la diversitat.
  • Fer avaluacions inicials.
  • Fer el seguiment dels alumnes de manera continuada durant tot el curs.
  • Diversificar les maneres d’avaluar.

En els casos d'aquells infants que presentin una NEE, un aspecte que caldrà tenir en compte és la necessitat d’assessorament d’un professional, que poden tenir tant els pares com educadores, ja que aquests conten amb uns coneixements i recursos necessaris per poder complementar la feina realitzada per les educadores.

Així doncs integrar a un infant amb NEE comporta:
  • Dotar a la Llar de recursos humans i materials adaptats als infants.
  • I un procés d’avaluació i seguiment de les seves necessitats partint de les seves característiques individuals.

En aquest projecte es tractarà a un infant amb una NEE motriu, i per tant, acomodarem l’organització de l’espai i de tot allò que l’envolta a les seves possibilitats motrius i de desplaçament, tenint especial atenció a les barreres arquitectòniques tan dins l'aula com a la resta de l'escola.

En el cas futur que l'infant tingués dificultats i necessités recolzament es demanaria una nova consulta psicopedagògica i si calgués ens adreçaríem al CDIAP per treballar conjuntament amb ells i la família les dificultats detectades.