Metodologia


Per a dur a terme aquest projecte d'atenció a la infantesa en el període d'adaptació és important que totes les persones implicades tinguin en compte les característiques de l'infant, les necessitats de la família, així com també, conèixer la metodologia que es seguirà al llarg d'aquest període.


Els horaris s'organitzaran en funció de les activitats quotidianes que estaran lligades a la satisfacció de les necessitats bàsiques dels infants. Aquestes activitats tindran una visió flexible i reconeixedora del paper i el valor de les diferències, per part dels educadors i educadores, i que permetin una consciència major de les possibilitats de cada infant.
 

Aquestes seran: 

- Motivadores i engrescadores, que permetin a tots els infants participar-hi activament potenciant la cooperació entre tots els infants i les famílies a través de la diversió.

- Reparadores, terapèutiques i/o assistencials. A través d'aquestes es realitzarà una intervenció per al període d'adaptació dels infants, centrant-se principalment en la necessitat de la participació de les famílies durant aquest període, i encarades a treballar la seguretat, la confiança i l'adaptació a l'escola.

- Flexibles. han de permetre la seva modificació per tal de poder-les adaptar a les circumstàncies dels moment. 

Per tal d'assolir els objectius generals i específics plantejats, aquests principis metodològics han de seguir les característiques que defineixen el projecte «Un nou món màgic» i seran els següents: 

- Principi de globalització: permetrà als infants experimentar allò que aprenen en les diferents situacions de la vida a l'escola, establint relacions, que construiran mica en mica la seva realitat.

- Aprenentatge significatiu: és aquell que permet que l'infant pugui establir relacions entre les experiències i coneixements previs i els nous continguts d’ensenyament.

- Afectivitat: la interacció de l’infant amb els seus companys/es i el joc constitueixen uns importants recursos metodològics ja que les relacions amb els altres l’ajuden en el seu procés social, afectiu i intel·lectual.

- Metodologia activa: que es realitzarà a través de l'observació i experimentació durant tot el període. Les activitats o experiències s'organitzaran a partir dels interessos de cada nen i nena per tal de què els infants participin directament i de manera vivencial.

- Mediació educativa: en aquestes edats, l'educador/a serà qui farà de mediador i donarà exemple amb les solucions que es prenguin davant d'un conflicte, educant per la convivència, mediant el diàleg i la cooperació per aconseguir un clima pacífic, on tothom es acceptat.

- El joc com a recurs didàctic: utilitzarem el joc per al desenvolupament i l'aprenentatge dels infants, com una activitat instintiva i espontània, on els infants practicaran el que saben i experimenten.

- Tractament a la diversitat: definirem plantejaments i s'adequaran les actuacions atenen a la diversitat de l’alumnat adaptant la programació a les necessitats per aconseguir que els nens i nenes desenvolupin al màxim les seves capacitats.

- La família com a factor clau en el procés educatiu: la participació de les famílies en aquesta etapa és molt important i en l'adaptació, què és el nostre propòsit, encara és més imprescindible ja que els infants d'aquestes edats necessiten ser acompanyats per les persones de referència quan comencen en un entorn nou. Amb la participació de les famílies es donarà continuïtat a l'entorn familiar dins l'escola i seguretat als infants per minimitzar la sensació de canvi d'entorn.