Per a dur a terme aquest projecte
d'atenció a la infantesa en el període d'adaptació és important que totes les
persones implicades tinguin en compte les característiques de l'infant, les
necessitats de la família, així com també, conèixer la metodologia que es
seguirà al llarg d'aquest període.
Els horaris s'organitzaran en funció de
les activitats quotidianes que estaran lligades a la satisfacció de les
necessitats bàsiques dels infants. Aquestes activitats tindran una visió
flexible i reconeixedora del paper i el valor de les diferències, per part dels
educadors i educadores, i que permetin una consciència major de les
possibilitats de cada infant.
Aquestes seran:
- Motivadores i engrescadores, que
permetin a tots els infants participar-hi activament potenciant la cooperació
entre tots els infants i les famílies a través de la diversió.
- Reparadores, terapèutiques i/o
assistencials. A través d'aquestes es realitzarà una intervenció per al
període d'adaptació dels infants, centrant-se principalment en la necessitat de
la participació de les famílies durant aquest període, i encarades a treballar
la seguretat, la confiança i l'adaptació a l'escola.
- Flexibles. han de permetre la
seva modificació per tal de poder-les adaptar a les circumstàncies dels moment.
Per tal d'assolir els objectius generals i
específics plantejats, aquests principis metodològics han de seguir les
característiques que defineixen el projecte «Un nou món màgic» i seran els
següents:
- Principi de globalització: permetrà
als infants experimentar allò que aprenen en les diferents situacions de la
vida a l'escola, establint relacions, que construiran mica en mica la seva
realitat.
- Aprenentatge significatiu: és
aquell que permet que l'infant pugui establir relacions entre les experiències
i coneixements previs i els nous continguts d’ensenyament.
- Afectivitat: la interacció de
l’infant amb els seus companys/es i el joc constitueixen uns importants
recursos metodològics ja que les relacions amb els altres l’ajuden en el seu
procés social, afectiu i intel·lectual.
- Metodologia activa: que es
realitzarà a través de l'observació i experimentació durant tot el període. Les
activitats o experiències s'organitzaran a partir dels interessos de cada nen i
nena per tal de què els infants participin directament i de manera vivencial.
- Mediació educativa: en aquestes
edats, l'educador/a serà qui farà de mediador i donarà exemple amb les
solucions que es prenguin davant d'un conflicte, educant per la convivència,
mediant el diàleg i la cooperació per aconseguir un clima pacífic, on tothom es
acceptat.
- El joc com a recurs didàctic:
utilitzarem el joc per al desenvolupament i l'aprenentatge dels infants, com
una activitat instintiva i espontània, on els infants practicaran el que saben
i experimenten.
- Tractament a la diversitat:
definirem plantejaments i s'adequaran les actuacions atenen a la diversitat de
l’alumnat adaptant la programació a les necessitats per aconseguir que els nens
i nenes desenvolupin al màxim les seves capacitats.
- La família com a factor clau en el procés
educatiu: la participació de les famílies en aquesta etapa és molt
important i en l'adaptació, què és el nostre propòsit, encara és més
imprescindible ja que els infants d'aquestes edats necessiten ser acompanyats
per les persones de referència quan comencen en un entorn nou. Amb la
participació de les famílies es donarà continuïtat a l'entorn familiar dins
l'escola i seguretat als infants per minimitzar la sensació de canvi d'entorn.